Subscribe to RSS feeds

hukum syara'

Allah swt telah membekalkan akal dan nafsu kepada manusia.akal dan pemikiran manusia sering dipengaruhi oleh hawa nafsunya yang sering mengajak kearah kejahatan.oleh itu,Allah telah menyediakan peraturan2 trtentu yang mencangkupi seluruh aspek kehidupan manusia agar mereka tidak terpesong dari kebenaran.peraturan2 ini dikenali didalam istilah syara' sbg hukum.

pengertian hukum syara'

para ulama' usul fiqh mentakrifkan hukum syara' sebagai"khitab Allah yang berkaitan dengan perbuatan mukallaf sama ada berbentuk tuntutan(iqtidha'),pilihan(taqyir) atau wad'i."

berdasarkan pengertian ini dapatlah diketahui bahawa hukum syara' adalah khitab Allah yang berkaitan dengan perbuatan mukallaf yang merangkumi ibadat,munakahat,jinayat,dan mu'amalat.

8 comments:

Dr Amira Atiqah said...

betol tu betol,
xda siapa yg leh ubh hukum syarak,
tp da mnusia lak yg xnk ikot hkum syarak.
haihhh~
pelik2.

wardatussofia said...

betul3..akhir zaman.mcm ni la..
selagi termampu..kite tgur y salah..kite salah..org tegur la plk

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

Hukum Syarak bermakna undang-undang Islam dalam Mazhab Syafi’e atau undang-undang dalam mana suatu Mazhab Maliki, Hambali atau Hanafi yang telah bersetuju oleh Yang di-Pertuan Agong dikuatkuasakan dalam Wilayah Persekutuan atau oleh Raja bagi mana-mana negeri dikuatkuasakan dalam negeri itu.

wardatussofia said...

syukran ya bg info..

pak long said...

salam...
moga info ini memberikan tazkirah pada diri ini...

wardatussofia said...

insyaAllah..

Werdah said...

Salam

Benar sangat. Allah memberikan kita pilihan, sama ada nak buat baik atau sebaliknya dan akan menerima natijah bagi kedua-duanya. Semoga kita dapat membersihkan jiwa kita yang pada sedianya bersih (fitrah suci).

wardatussofia said...

insyaAllah

Post a Comment