Subscribe to RSS feeds

solat..

hmm.td ade tertanye pada ustaz..(tertanye???pelik.hehe)
"ustaz,contah la saya tersesat dalam hutan,mcmna saye nak solat dalam keadaan yag tak dapat tutup aurat dengan sempurna untuk solat..?"

ustaz pun jawab,"itu di kira kita didalam darurat..mgkin waktu tu kita x dapat nak tutup aurat dengan sempurna atas sebab pemakaian ketika itu,mgkin sbb pakaian kita tekoyak dan mendedahkan anggota.solat tetap wajib,tambahan pula ketika didalam keadaan tersesat dalam hutan,kita memerlukan kesabaran dan keteguhan iman untuk melalui saat2 itu.oleh itu,pada Allah lah kita bermohon.sekurang2nya..bila ditanya di akhirat mengapa kamu solat dalam keadaan begitu?kamu boleh menerangkan.yg ketika itu..tidak ada satu bnda pun yg dapat lindungi bdn kamu.berbanding kamu x solat langsung..
ingat,solat x boleh di qadakan selain daripada tertidur dan terlupa.

ok la..2 je..alhamdulillah,ilmu baru..syukran ya ustaz.
wassalam

9 comments:

Awrapurnama said...

aha.. perkongsian yg baik! trimas ya ukht! dpt tmbh ilmu.. =)

amik daun besar2 utk tutup aurat, ok x?

bellar0ssa said...

melakukan amal ibadah di mane sahaja.. Islam itu indah.tak menyusahkan umatnya... ilmu berguna.=D

yus said...

sembahyang lah kamu sebelum kamu disembahyangkan (peringatan pada diri juga)

hanismalik said...

terima kasih kerana berpesan2...=)

♥ anayunisqa ♥ said...

info yg berguna untuk semua muslim
:)

Alwani-Ku said...

oh, tq. baru taw! Ma seh!

s y i e r a said...

papehal ,
solat wajib (:
but ppl now ni ,
rmai anggap bile dah kes mcm tu diorg tlpas la knon dr mnjalnkan tnggungjwb as muslim .

SURIA HARMONY said...

salam..info hebat..smoga kte leh tgkatkan amal..

wardatussofia said...

insyaAllah

Post a Comment