Subscribe to RSS feeds

kata Adam..


disini aku
melihat mesin2 ciptaan manusia bergerak,
diatas lantai hitam pekat.
di pinggir sana,
wujudnya gadis manis rupawan
menanti seseorang penuh saat.
terpegun aku melihat cantiknya dia,
namun,ada kelemahan yang ketemui tanpa mencari..
mengapa dapat kulihat ukiran tubuhnya?
mengapa boleh kutembusi jarangan hijabnya?
oh,itukah wanita islam?

disini aku
masih memerhati yang sama,
kulihat gadis itu mula menghayun langkah sekata
kearah sebuah mesin yang entah bila tibanya

manis senyuman dihulur entah pada siapa..
lantas ditelan mesin canggih..
lalu meluncur laju entah kemana
saudaranya kah itu?
atau temannya?
wahai hati,mengapa kau bersangka buruk..
cukuplah..jangan kau menambah syak dihati..

aku masih disini,
memikirkan apa yang terjadi..
bukan sengaja aku bicara umpama tadi,
namun..hakikat dunia kini..
menggoyahkan percayaku pada mereka,kaum hawa.
setelah sekian lama berita seperti ini
keluar di cetakan dan kata2 media..
aku tertanya,masih adakah wanita solehah
yang bisa menggoncang dunia..
seperti sumaiyah..
yang berkorban jiwa umpama mariam..
yang cintanya utuh bagai zainab,puteri rasulullah.
masih adakah?

kaum hawaku..
bangkitlah dari tidur nyata..
jangan kau rendahkan martabatmu
setelah engkau diletakkan di tempat yang benar2 tinggi.
kaum hawaku..
bawalah dirimu dengan tertib..
agar aku dapat memimpinmu..
seiring ke jalan Allah.

*******************************************
hmm,kaum hawaku..ambil la ikhtibar dgn semua ni..
inilah peringatan buat kita,agar kita x terus leka di ulit mimpi palsu dunia..

0 comments:

Post a Comment