Subscribe to RSS feeds

pembahagian hukum syara'

hukum taklifi
~kitab Allah yg mengandungi tuntutan keatas mukallaf supaya melakukan atau meninggalkan sesuatu perbuatan atau mengandungi pilihan sama ada hendak melakukan sesuatu atau tidak.

berdasarkan pengertian tersebut,ulama2 telah membahagikan hukum taklifi kepada bahagian2 berikut.

1~ijab
=tuntutan syara'ke atas mukallaf spy melakukan sesuatu perbuatan dgn tuntutan pasti.
sekiranya ia tidak dilakukan,seseorg mukallaf itu akan mndpt dosa..dan jika dia melakukannya dia akan mendapat pahala.perkataan "wujub" pula menunjukkan kesan tuntuan tersebut,manakala wajib pula ialah perbuatan yg dituntut spy dilakukan.contohnya..solat,zakat dan taat ibu bapa.

2~nadbun
=tuntutan syara' keatas mukallaf spy melakukan sesuatu perbuatan dgn tuntutan tidak pasti.
jika tidak melakukannya,seorang mukallaf itu x berdosa.tetapi jika melakukannya,seorg mukallaf itu akn mndpt pahala.perkataan "nadbun"juga mnnjukkan kesan tuntutan trsebut."mandub"pula nnjukkan perbuatan itu sndiri.selain itu,lafaz sunat juga digunakan utk mnnjukkan prbuatan2 sedimikian.contohnya..solat2 nafilah dan bersedekah.

3~tahrim
=tuntutan syara' spy mnggalkan sesuatu prbuatan dgn tuntutan pasti.sekiranya seseorg mukallaf melakukannya,maka dia akan berdosa tetapi jika dia meninggalkannya dia akan mndapat pahala.lafaz"hurmah"mennjukkn kesan tuntutan trsebut.mnakala lafaz "haram" menunjukkan perbuatan itu sendiri.contohnya ialah berjudi,mnum arak,mengumpat,berbohong dll.

4~karahah
=tuntutan syara' supaya mnggalkan sesuatu perbuatan dgn tuntutan x pasti.
sekiranya seseorg mukallaf melakukannya,dia xkan mendapat dosa.tepi sekiranya dia meninggalkannya dia akan mndapat pahala.bagaimanapun,seorg mukalaf itu digalakkan meninggalkannya.lafaz :karahah" juga mnunjukkan kesan tuntutan trsebut.manakala lafaz"makruh"pula menunjukkan peruatan itu sendiri.contohnya talak dan memakan bawang mentah ketika hendak solat jemaah.

5~ibahah
=tuntutan syara' yg mengadungi pilihan kpd mukallaf sma ada utk melakukannya atau meninggalkannya.kesan dari khitab ini juga dinamakan "ibahah" manakala prbuatan yg mnjadi pilihan itu dinamakan"mubah,jaiz atau halal."contoh,makan dgig lembu dan berburu selepas bertahallul.

0 comments:

Post a Comment